browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Royal Dragon Hotel i Side Turkiet

Posted by on 2011/11/11

Ungarna ville åka iväg på en veckas höstlovs-tripp V44, och för enkelhetens skull så valde jag en ”all inclusive” resa för att slippa gå omkring och leta matställe som passar allas tycke och smak när redan magen kurrar så att folk vänder sig om på gatan och undrar om det är ännu ett jordskalv på gång…!

Jag kollade runt på olika resebolag och till slut hittade jag ett hotell som föll mig i smaken,strandläge, egna stooora poolar både inne och ute, lummigt område, matställen ute och inne, egen utomhus nöjespark, eget vattenland med rutschbanor osv.
När jag sen började läsa recensioner om Royal Dragon så blev det ingen tvekan, resan fick gå dit och det är absolut inget vi ångrar nu i efterhand!

Avresan från Kallax Flygplats var först kl 19:50 på söndagskvällen men vi alla tycker att det är skönare att vara uppe längre än att stiga upp tidigt och åka, jag klarar inte av att somna/sova såna gånger utan ligger halv vaken hela natten och hela dagen blir sen en pärs…..!
Nu lyckades jag inte få ungarna att sova en stund på planet så det var ett par väldigt trötta grabbar som steg av planet mitt i natten, och sedan somnade på den 45 min långa bussfärden till hotellet..!

Väl framme så var det bara att fylla i papperen, få armbandet och sedan ta rums-kortet och lägga sig i otroligt sköna sängar!
Väldigt trevlig städerska på hotellet
Nästa morgon så vaknade ungarna lite väl sent för att hinna till den ordinarie frukostbuffén så då finns det en ”late breakfast” buffé i resturang Notte mellan 10-11 som duger rätt så gott med olika bröd, flingor, nygräddade pannkakor mm.
Efter lite morgonbestyr gick vi sedan på upptäcktsfärd inne och utanför hotellet innan vi sedan gick ner på stranden och spanade in havet, vågorna och den härliga morgonluften!
Stranden nedanför Royal Dragon Hotel Side
Mellan hotellet och stranden går en jättefin strandpromenad så därför får man dessa armband för att visa att man har rätt att gå in och även äta på strandrestaurangen, fungerar perfekt förutom för vissa gnälliga pensionärer som inte förstod varför man skulle ha dessa armband och hade klippt av dom innan de gick ut…! Rätt så kul att höra deras försök att förklara att dom faktiskt bor här när vakten stoppade dom….!
Vy från terassen på hotellet
Men jag måste faktiskt återgå till hotellets buffé restaurang, den är faktiskt fantastisk, meter efter meter med läckerheter från olika kulturer tillagade av otroligt duktiga kockar och kokerskor, (det mesta lagas framför ögonen på dig så du verkligen får den nylagad), salladsbord som är otroliga, frukter, bröd osv i mängder, och efter det så finns det en stor avdelning med efterrätter och kakor….! Jag gjorde bort mig och tog för stora smakportioner av allt som såg gott ut första dagen, men sen så tog jag mindre smakportioner men ändå hann jag inte prova alla läckerheter, magsäcken är för liten tydligen…..! :-)
En del saker återfinns alla dagar, men ofta finns det olika läckerheter som t.ex grodlår, vaktel-ägg, grillade vaktel-lår, hittade även en dag även potatisgratäng…. Men ingen surströmming gick att hitta! :-)

Dessutom har hotellet även 4 st a la carte restauranger; italiensk, turkisk, fisk och en med asiatisk mat, men vi hann faktiskt aldrig kolla dessa då vi kämpade med att äta oss igenom bufféerna och ska sanningen fram så tror jag ungarna uppskattade den bättre då dom kunde prova olika saker beroende på vad som såg gott ut för stunden!

Hotellets egna nöjespark har pariserhjul, piratskepp, studsmattor, karusell, miniatyr berg och dalbana för de mindre, radiobilar. När vi var där så var dessa attraktioner bara öppet mellan 19-21, samtidigt som middags buffén, första dagen vi provade åt vi middag först och det var kanske inte så lämpligt att sedan åka piratskeppet….. det var nära maten kom upp igen..! :-)
I fortsättningen tog vi en timma på nöjesparken innan vi gick till maten, och då var det även lite mindre folk i restaurangen så man kunde hitta lite bättre sittplatser närmare efterrättsavdelningen..! ;-)

Sammanfattningsvis vill jag bara säga, att OM ni planerar att åka till Turkiet och Side-området, ta åtminstone en titt på Royal Dragon Hotel, det kanske passar ert tycke och smak också!